Hanson.reismee.nl

ROME

Of we tijd hebben om iets te schrijven, weet ik niet maar vanaf morgen nieuwe avonturen in Rome.

Bijna afgelopen

Nog even een verhaaltje.

Doordat er zoveel te doen / te zien is eigenlijk weinig tijd om een lang verhaal te maken.

Afgelopen week een tocht met een Catamaran gemaakt om dolfijnen te spotten wat redelijk gelukt is maar dan altijd te kort duurt.

Ok nog bij mister T langsgeweest om te ontspannen.

Helaas nog 2 dagen en danmoeten we weer naar huis

CU soon

Zomaar even een berichtje

Ditmaal even geen verhaal maar zomaar wat foto's en een filmpje.

Volgende keer een wat uitgebreider verhaal.

Funchal, Madeira

Nou, toch maar een reisblogje van dit tripje naar Madeira. Tenslotte is dit de vervanging van ansichtkaarten.

Het bloemeneiland, zeggen ze en dat is helemaal waar. Een en al prachtige planten en bloemen, kleuren en geuren die bij ons natuurlijk alleen binnen te bewonderen zijn.

Na een snelle vlucht -4 uurtjes- met een splinternieuwe Boeing 747 aangekomen op dit eilandje van maar 50 x 20 km. Mooi hotel vlakbij het centrum van Funchal. Ook vlakbij de -Atlantische- oceaan maar omdat de kust steil is, is het strand niet makkelijk te bereiken. Overigens is het ook geen zandstrand maar kiezelstrand. Daarom zijn er overal 'Lido's', betonnen plateau's waarop je kunt zonnen en de zee in kunt. Maar we maken waarschijnlijk nog wel een tripje naar Porto Santo, een eiland op 2 uur varen, met geweldige zandstranden.

Vandaag hebben we de omgeving verkend en bekeken wat we kunnen gaan doen. Morgen krijgen we voor 10 dagen de auto.

Volgende keer zullen we berichten over catamarantochten, levada's en natuurlijk gevormde zwembaden in zee.

Kijk maar naar de foto's. Groetjes

Polen

Een klein verhaaltje over een lang weekend Polen - Krakau omdat het weer apart was.

Met een stel collega's van Hans naar Krakau geweest in April. Het is sowieso altijd gezellig met dat stel en een keertje Polen zien is altijd leuk.

Vanaf Eindhoven gevlogen en vanaf Katowice Airport een transfer naar Krakau.

Nou, we vergisten ons behoorlijk over dit land want het is een en al modermismen. In ieder geval in het westelijke deel, waar Krakau ligt. Onderweg zag het er allemaal goed uit. Niet armoedig ofzo maar wel een beetje saai. Het landschap is redelijk vlak, hier en daar een beetje glooiend. We waren er in April -zoals gezegd- en het was niet bijster warm. Dat was het ook nog niet geweest dus de natuur was ook nog in een grijze glans gedompeld.

Het hotel was redelijk in het centrum en we hebben een uitgebreide city tour gemaakt. In de oorlog is er wel veel gebombardeerd maar alle oude gebouwen, kathedraal etc zijn er ongeschonden uitgekome. Wel ademt het een verleden uit van strijd, oorlog, onderdrukking en geweld. Overal zijn gedenktekens, beelden, gedenkplaten. Ook heeft Paus Johannes Paulus II er gewoond en gestudeerd. En de Polen zijn eensgezind over de zaligmakerij van hun Karol Jozef Wojtyla. Wat inmiddels ook gebeurd is. Verder kan je er gewoon naar een Hard Rock café, zijn we 2 professionele bedelaars tegengekomen en is in het centrum alles 7 dagen per week bijna 24 uur per dag open.

Maar het indrukwekkendst was het bezoek aan Auschwitz (O?wi?cim in het Pools) en Birkenau. De Polen verzorgen dit gehele monument met zeer veel eerbied. Er leefden (en nog leven er) zeer veel Joden in Polen. Maar in beide concentratie-vernietigingskampen zijn ook heel veel andere groepen mensen vernederd, gemarteld en vermoord.We waren eigenlijk blij dat we weer weg gingen

Hierna hebben we nog de zoutmijn in Wieliczka bezocht. Geheel door mensenhanden uitgehakt en gegraven sinds de Middeleeuwen. Staat op de Werelderfgoedlijst. Heel indrukwekkend zo'n komplete stad op honderd meter diepte.

Al met al een zeer geslaagde trip. We waren wel blij dat we een extra trui en jas hadden meegenomen want er stond het hele weekend een snijdende kou.

Doei, tot de volgende keer

Solo avonturen in Granada

Nou, daar ging ik dus op weg (zonder Hans) naar Spanje om Sabrina te bezoeken. In Malaga werd ik opgehaald door haar en Joanra omdat ik toch wel laat aan kwam. Met de auto zo'n anderhalf uur rijden. Lekker op de spaanse manier, lekker snel.....brrrrr. Aangekomen in Granada zijn we gelijk naar Sabrina haar appartement gegaan en na een wijntje gaan slapen.Die lieverd heeft haar bed aan mij afgestaan en slaapt zelf in de woonkamer. Dat doet me eraan denken dat ik haar appartement nog wil filmen/fotograferen.

De volgende dag, donderdag, ben ik door Sab in de omgeving van het Alhambra gedropt om dat in mijn eentje te verkennen. Sab en Joanra hebben dat natuurlijk al lang gezien en die hadden beide nog school dingen te doen.

Er staan genoeg foto's in de galerij om te zien hoe indrukwekkend dit Alhambra is.

's Avonds door Joanra uitgenodigd om in zijn appartement Catalaans te komen eten. En daar had hij zeer zijn best op gedaan. Het was heerlijk.

Vrijdag stond er een een flinke bergwandeling op het programma in Torcal (richting Tanger, zoals je op de foto kunt zien) maar na een half uurtje hield Joanra's auto er mee op. Vrij snel stond de Guardia Civil erbij om ons te helpen. Uiteindelijk zijn wij met een taxi terug gebracht naar Granada en de kapotte auto naar de garage. (Was allemaal verzekering, gelukkig)

Toen zijn we 's middags een andere bergwandeling in de omgeving gaan maken. Het was al zeer warm en we moesten ons flink insmeren. 's Avonds tapas en allemaal heerlijke ander dingetjes gegeten.

Morgen gaan we naar het strand, uitrusten van alle inspanningen.

Ik weet niet of ik nog foto's of verhaaltjes plaats op de Reismee maar als ik dat niet doe dan zie ik jullie allemaal gauw weer als ik thuis ben.

Groetjes van mij

Stuntskiër Art

Toen we aankwamen zagen we niet veel sneeuw liggen. Gelukkig is dat in het skigebied boven wel anders. Er is zeer goed te skiën en dat over 650 KM skipiste. We zitten in het grootste skigebied van Europa, namelijk Portes du Soleil. We logeren in een hartstikke gezellig hotel/appartement 'Le Panoramic', op loopafstand van de liften. Gisteren hebben we in de buurt een beetje geskied. Maar vandaag zijn we verder gegaan naar Avoriaz (groot luxe bergdorp waar geen auto's mogen komen). Morgen gaan we nog verder naar Morzine. Het skigebied ligt precies op de grens van Frankrijk en Zwitserland. De dorpjes die we bezoeken zijn soms Frans, soms Zwitsers.

Maar wat heel erg belangrijk is: Er is zon, zon, zon! Dat is ook wel nodig ook, want bovenop de berg kan het aardig fris zijn, op 2200 m hoogte.

We gaan wat fotootjes en een leuk filmpje toevoegen. Geniet er van!

HanSonSabArt

Weer terug in mooi weer Nederland

We zijn al weer ff terug maar nu pas in de gelegenheid om dat te melden. Ook waren er wat mensen die niet op de lijst stonden voor deze reismee en die heb ik nu op -hun verzoek-toegevoegd.

De laatste filmpjes/foto's nog ff erop gezet en weer terug naar 't 'normale'leven.

't Was een heeeel andere vakantie dan op Cuba. Cuba was apart maar in Amerika was meer te zien. Vrijer en makkelijker, groter en indrukwekkender. Enfin, oordeel zelf a.d.h.v. de foto's en filmpjes of, nog beter, ga d'r zelf naar toe...

Wijwillen zeerzeker, zeer binnenkort, weer