Hanson.reismee.nl

Polen

Een klein verhaaltje over een lang weekend Polen - Krakau omdat het weer apart was.

Met een stel collega's van Hans naar Krakau geweest in April. Het is sowieso altijd gezellig met dat stel en een keertje Polen zien is altijd leuk.

Vanaf Eindhoven gevlogen en vanaf Katowice Airport een transfer naar Krakau.

Nou, we vergisten ons behoorlijk over dit land want het is een en al modermismen. In ieder geval in het westelijke deel, waar Krakau ligt. Onderweg zag het er allemaal goed uit. Niet armoedig ofzo maar wel een beetje saai. Het landschap is redelijk vlak, hier en daar een beetje glooiend. We waren er in April -zoals gezegd- en het was niet bijster warm. Dat was het ook nog niet geweest dus de natuur was ook nog in een grijze glans gedompeld.

Het hotel was redelijk in het centrum en we hebben een uitgebreide city tour gemaakt. In de oorlog is er wel veel gebombardeerd maar alle oude gebouwen, kathedraal etc zijn er ongeschonden uitgekome. Wel ademt het een verleden uit van strijd, oorlog, onderdrukking en geweld. Overal zijn gedenktekens, beelden, gedenkplaten. Ook heeft Paus Johannes Paulus II er gewoond en gestudeerd. En de Polen zijn eensgezind over de zaligmakerij van hun Karol Jozef Wojtyla. Wat inmiddels ook gebeurd is. Verder kan je er gewoon naar een Hard Rock café, zijn we 2 professionele bedelaars tegengekomen en is in het centrum alles 7 dagen per week bijna 24 uur per dag open.

Maar het indrukwekkendst was het bezoek aan Auschwitz (O?wi?cim in het Pools) en Birkenau. De Polen verzorgen dit gehele monument met zeer veel eerbied. Er leefden (en nog leven er) zeer veel Joden in Polen. Maar in beide concentratie-vernietigingskampen zijn ook heel veel andere groepen mensen vernederd, gemarteld en vermoord.We waren eigenlijk blij dat we weer weg gingen

Hierna hebben we nog de zoutmijn in Wieliczka bezocht. Geheel door mensenhanden uitgehakt en gegraven sinds de Middeleeuwen. Staat op de Werelderfgoedlijst. Heel indrukwekkend zo'n komplete stad op honderd meter diepte.

Al met al een zeer geslaagde trip. We waren wel blij dat we een extra trui en jas hadden meegenomen want er stond het hele weekend een snijdende kou.

Doei, tot de volgende keer