Hanson.reismee.nl

Weer terug

We schrijven dit stukje terwijl we al lang weer in Nederland zijn en terug kunnen kijken op een mooie vakantie.

Vanuit Dunedin waren het niet zo heel veel kilometers meer naar Christchurch, waarvandaan we onze retourvlucht zouden hebben. Langs de oostkust van het Zuidereiland, de kant van de Grote- of Stille Oceaan, zijn er prachtige stranden te bezoeken. Natuurlijk zou je er zomaar pinguïns kunnen tegenkomen of albatrossen maar dit gebeurt eigenlijk alleen begeleid met een gids of bij bepaalde aangewezen plekken. Dit hebben we dan ook gedaan zoals op de foto's te zien is (de geeloogpinguins waren wel errug ver weg).

Halverwege stuitten we nog op de Moeraki Boulders. Grote -stenen- bollen die miljoenen jaren geleden op de zeebodem zijn ontstaan door kalkzouten die zich ophoopten rond een harde kern. Ze liggen nu op het strand en door erosie vallen ze uit elkaar.

In Christchurch verbleven we in de B&B van Caroline. Een heel gastvrije Nieuw Zeelandse die ons rondgetourd heeft door de verwoestte stad en waarmee we nog, in de pub, een rugbywedstrijd hebben zitten kijken.

Hierna verbleven we wat NW van de stad, in Oxford, bij een jong stel dat geëmigreerd was uit Engeland. Zeer aardig stel. Het was onze uitvalsbasis om nog naar Kaikoura te gaan waar natuurlijk de potvissen en bultrugwalvissen te zien zouden zijn. Best nog wel een stuk rijden maar alleen op deze manier te bereiken vanwege de verwoestte weg in het Noorden. Ook de haven van Kaikoura is in November 2016 zwaar beschadigd door de aardbeving zodat er maar 3- ipv 10 afvaarten per dag zouden zijn. Gelukkig hadden wij 3 weken geleden al een reservering gemaakt zodat wij walvissen zouden zien, dachten we. Aangekomen hoorden we dat onze tocht niet door zou gaan ivm het slechte weer. We konden op de wacht-/reservelijst voor de volgende dag 07:00 uur. Er was die volgende ochtend maar 1 plek, Omdat het de verjaardag was van Sonja mocht zij met de tour mee maar Hans en Mea zouden die middag toch ook nog meekunnen. Echter, echter, het ruwe weer stak de kop weer op en ook die vaart werd gecanceld. Wat een deceptie voor die twee. We moesten door want er was een vlucht te halen de volgende dag. Jammer, jammer

Het was een mooi - groot - lang avontuur. Veel kilometers gemaakt (5500) en daardoor heel veel gezien. We hadden op sommige plekken wel langer willen blijven maar dan hadden we 3 maanden vakantie moeten nemen. Schitterend land met prachtige landschappen. Niet veel dieren in de natuur gezien. Heel gastvrije mensen waar je je gelijk op je gemak voelt. Neem wel een dikke portemonnee mee..haha